center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Mit üzen a 32 csapat a focivébén látható mezek színeivel?
Látványpszichológia, HVG , 2006. június 14.

A színeknek erős pszichológiai hatásuk van, amelyek különösen felerősödnek az olyan események alatt, mint a mostani focivébé. Az Oki nyomtatócég szakértői a csapatok mezeit a színek alapján vizsgálták, s a következő hatásokat találták.

Angela Wright, az Oki Printing Solutions házi színszakértője a színek lélektanát kutató elismert pszichológus szerint a csapatok által viselt mezek színe számottevő hatást gyakorolhat a teljesítményükre. A színek lélektana a pályán, de a civil életben is győztes receptet jelenthet sok olyan vállalkozás számára, amelyek kiaknázzák Angela Wright elméletét arról, hogy az emblémáikban, hirdetéseikben, illetve a kommunikáció más területén alkalmazott színek hatást gyakorolnak az ügyfeleikre.

Wright szerint bizonyos színek nagymértékben befolyásolhatják a játékosok energiaszintjét, az ellenfél reakcióit, sőt, még a szurkolók érzelmeit is. Azt mondja, hogy a francia csapat kiváló üzenetet küld ellenlábasainak, mert felszerelésük királykék, néhány vörös részlettel. A kék az elme színe, így az ellenfelet „idegileg kikészítheti”, mert azt sugallja, hogy stratégiailag alaposan átgondoltan játszik majd a csapat. Ez a gondolatébresztő szín, a vörös agresszivitásával és erejével társítva remek egyensúlyt teremt, minthogy azt fejezi ki, hogy a csapat nemcsak okos, de merész is. Az üzleti világban sok vállalat választja a kéket vállalati színnek – különösen a technológiai-, illetve pénzügyi társaságok teszik ezt szívesen –, mivel ez a szín elősegíti az intellektus kisugárzását. Az IBM, a Dell és a Citibank a logikus, nyugodt szervezet ábrázolására használja a kék színt.

Wright úgy véli, hogy a spanyol válogatott vörös-arany felszerelése is nyerő választás. Szerinte a vörös a fizikai erő színe, és mint ilyen, megfélemlíti majd az ellenfeleket. Sőt, a meleg sárgával társítva a spanyol csapat a magabiztosság érzetét kelti majd. Ugyanakkor a pszichológus arra int, hogy Anglia sikere a pályaválasztás szeszélyeitől függhet. Úgy véli, hogy az angol válogatott fehér „hazai” meze passzívnak tűnhet a pályán, így csökkenti majd a csapat energiáját. Ugyanakkor „vendégmezük” vörös színe éppenséggel fokozza fizikai erejüket. A történelem igazolni látszik mindezt, hiszen Anglia legutóbb 1966-ban nyerte meg a világbajnokságot, az idegenben viselt, győztes vörös mezükben.

A vörös szín serkentő erőteljessége olyan jelentős márkákat fogott meg, mint a Virgin, a Coca-Cola, vagy épp az Oki Printing Solutions, amelyek a vörössel energiát sugalmaznak, miközben megragadják vásárlóik figyelmét. S bár a hollandok narancssárga meze arra utal, hogy a válogatott szurkolói jól fogják érezni magukat, mégsem mondható különösen támogató színnek a csapat szempontjából. Wright szerint a holland játékosok fokozott lelkesedéssel rohannak majd pályára, ám narancsszín mezük arra utal, hogy játékuk mögött nincsen valódi stratégia.

A színek sportban értelmezett lélektanáról így nyilatkozott a színkutató: „A csapat mezének színe drasztikus hatással lehet arra, ahogyan a focisták játszanak. Például a Manchester United az 1996-os évadban, idegenben szürke mezt használt, ez pedig az a szín, amely kivétel nélkül mindig kikezdi a játékosok önbizalmát, lényegében tehetetlenségre és vesztésre kárhoztatva őket! Ilyen érzésekkel aligha lehet eredményesen küzdeni a pályán. Nem kellett sokat várni, hogy lecseréljék, a csapat ugyanis egyetlen idegenben játszott meccsét sem tudta megnyerni ebben a mezben!

„Ám nem csak a labdarúgásban tapasztalható a színek hatása. A golfban jeleskedő Tiger Woods mindig vörös színű inget visel egy-egy bajnokság utolsó napján, ugyanis meg van róla győződve, hogy ebből meríti a győztes ütésekhez szükséges többlet energiát.” Chris Wright, az Oki Printing Solutions Globális márkaigazgatója szerint: „Napjaink márka-központú gazdaságában a vállalkozások nem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyenek pontosan tisztában azzal, amit vállalati színeik elárulnak róluk. Ezért jelent hatalmas lehetőséget a vállalkozásoknak sikereik fokozásában, ha veszik a fáradságot és megismerik az egyes színek lélektani hatását, hiszen így pontosan meg tudják jósolni, hogy vásárlóik miként reagálnak majd az emblémájukban, hirdetéseikben, illetve egyéb kommunikációjukban használt színekre.”

A teljes cikk itt olvasható.

Mit üzen a 32 csapat a focivébén látható mezek színeivel? Látványpszichológia, HVG , 2006. június 14.